Podporte
nás
Adriána Krotká, Ivana Bizoňová
30.6.2016

Vaše a naše inšpirácie – PESTUJTE A ZAVÁRAJTE SPOLU

Čo môže dať pestovanie našim deťom? Pozrime sa spolu na túto činnosť  z pohľadu detí a ich potrieb.

Pestovanie v čase zmenilo svoju podobu a zďaleka v ňom už nejde len o zabezpečenie obživy na menej plodné časy. Stáva sa pre nás vyjadrením nášho životného štýlu, prístupu k prírode, spôsobom akým relaxujeme, realizujeme sa, prináša nám radosť.  Vieme však, čo môže dať pestovanie našim deťom? Pozrime sa spolu na túto činnosť  z pohľadu detí a ich potrieb.

Pestovanie ako symbol otvorenej budúcnosti

Všetci potrebujeme mať niečo, na čo sa môžeme tešiť, mať víziu a sny o svojom živote. Táto potreba je v každom z nás, pričom jej uspokojenie v detstve má obzvlášť dôležitý význam. Potreba otvorenej budúcnosti je totiž podstatou našej motivácie a motivovaného konania v rôznych oblastiach života.

Otvorená budúcnosť deťom prináša nádej a životnú perspektívu. Je o pocite, ktorý im dovoľuje chcieť a môcť. Dovoľuje im plánovať, rozmýšľať dopredu, dovoľuje im veriť, že sa to dá. Že za tým, čo chcú, môžu ísť.  Napĺňa potrebu dovoliť si mať niečo, na čo sa môžeme tešiť, mať vízie a sny.  Ak je totiž budúcnosť zavretá alebo nejasná a človek nemá nič pred sebou, je to zúfalstvo.

Zdroj: IKEA

Táto základná potreba sa uspokojuje i tvorí v rodine prostredníctvom toho, že sa cítime byť jej súčasťou, keď cítime, že k niekomu patríme, keď sme si vedomí istôt: že niečo máme, niečo vieme… Dieťa získava pocit otvorenej budúcnosti a životnej perspektívy  pomaly a postupne cez dennodenné rodinné fungovanie pri bežných i menej bežných aktivitách. A v neposlednom rade i pri pozorovaní svojich rodičov. Keď vníma, že rodičia niečo plánujú, že dnes robia niečo, čoho výsledok uvidia v budúcnosti, že pre dobrú budúcnosť môžu niečo urobiť dnes.

Mama Eva
Radi chodíme von na spoločné akcie a zbierame (zavárame) spoločné zážitky.

Tip pre rodičov:

Ak chcete deťom uspokojiť potrebu otvorenej budúcnosti, začnite od seba! Identita dieťaťa sa tvorí na základe identity jeho rodičov. A dieťa sa učí tým, čo ho obklopuje. Platí tu najzákladnejšie pravidlo: Nedáš, čo nemáš! Skúste sa sami seba spýtať  niekoľko otázok a snažte sa na nich pracovať:

  1. Pozerám do budúcnosti s nádejou alebo obavami?
    Mám plány na najbližšie dni, roky? Snívam sen a verím (alebo tajne dúfam), že si ho raz naplním? Alebo sa mi zdá, že je dosť náročné prežiť dnešný deň a do budúcnosti sa radšej veľmi nedívam?
  2. Zdieľam svoje sny s deťmi, vedia o mojich túžbach? Vnímajú moju radosť, keď sa mi darí, keď som dosiahol/la cieľ?  Vidia moje snaženie, vynakladané úsilie? Vidia ma, ako zvládam prekážky?
  3. Ak sa tešíte na dovolenku alebo nejaký iný spoločný čas v budúcnosti, spriadate doma spoločné plány? Vyrábate alebo kupujete si veci, ktoré budete potrebovať, aby ste mali všetko pripravené raz, keď príde čas? Vidí vaše dieťa, že má zmysel plánovať, tešiť sa na zajtra a že už dnes môže niečo spraviť preto, aby mu bolo zajtra, o týždeň, o mesiac, či o rok lepšie? 

Ak dieťa stále vída cestu napredovania, principiálne si vytvára postoj optimistu, čo mu umožňuje prekonávať prekážky a pozerať sa do budúcnosti s nádejou.

Čo si zasadíme, to budeme spolu žať

Pestovanie je činnosť, na ktorej sa dá názorne ukázať príklad motivovaného konaniauž dnes máme v rukách to, ako nám bude zajtra. Aby sme na konci procesu získali ,,ovocie“, je potrebné priebežne investovať svoj čas a úsilie do niekoľkých čiastkových činností (sadenie, zalievanie, hnojenie, ošetrovanie až po zberanie a zavárianie…). Vyjadrujú kolobeh prírody a sveta, ktorému deti môžeme učiť. Niekedy si ani nestihneme uvedomiť, že sa tento aspekt z nášho života vytráca, pretože si v súčasnej rýchlej dobe môžeme ,,všetko“ kúpiť, hneď ako si zmyslíme. Tento princíp je však kľúčový preto, aby sme mali dobré vzťahy (o ktoré sa treba tiež starať a pestovať ich), ale aj pre dosiahnutie iných našich cieľov (čo si vyžaduje naše úsilie).

Ak tieto činnosti vykonávame spolu, získavajú ďalší rozmer, a to že budú naše! Každý z nás bude mať na nich podiel, množstvo zážitkov a budeme si môcť užívať radosť spoločného diela.

Zdroj: IKEA

Mama Svetlana
Pestujeme bylinky, kvety,  lásku, úctu, dôveru, pravdovravnosť, vzdelávanie.

Tipy pre rodičov:

  • Zavarte si spolu doma to dobré, čo chcete aby vám v rodine dlho vydržalo.
    Môžete na to použiť starý zaváraninový pohár, ktorý zbavíte etikety. Na novú môžete spolu s dieťaťom napísať, čo si chcete „zavariť“ – vložiť  do fľaše váš spoločný výtvor, ktorý to bude pre vás vyjadrovať. Inšpirujte sa výtvormi rodín z akcie Midsommar.
  • Urobte si spolu s deťmi interiérovú záhradku!
    Spoločne sa o ňu starajte a využívajte ju ako príležitosť byť spolu viac a pravidelnejšie.
Zdroj: IKEA

Čo ešte môžeme pestovať  vo svojej rodine?

Túto otázku sme kládli rodičom v OD IKEA a na FB. Vyberáme niektoré z nich, aby sa aj pre vás stali inšpiráciou. Pretože je dôležité pestovať aj vzťahy ;).

Tipy od rodičov ,,Čo okrem ovocia a zeleniny pestujete vo svojej rodine?“:

  • Prach na policiach, neporiadok v detskej izbe, nebazírujeme na poriadku ale iných veciach (Peťkova rodina)
  • Doma pestujeme spoločne s deťmi rôzne rastlinky, aj hrášok a rajčinky. A dobrú náladu 🙂  (mama Vladimíra)
  • Pekné a dôverné vzťahy. Rešpekt a úctu. Reďkovku. Kvietky. Bezpečné náručia (mama Lenka)
  • Vzťahy, súdržnosť, toleranciu, pochopenie, radosť, pohodu (tato Roman)
  • Pestujeme si vzťahy medzi sebou. Pestujeme si lásku medzi rodinkou. Pestujeme si ďalšie dieťatko.(tehotná mamina Michaela)
  • Radosť do života, k športu a rodine (mama Katarína)
  • Viac času pre seba (mama Otília)
Zdroj: IKEA
  • Pestujeme mätu priepornú a máme doma aj rybku. Snažíme sa takto deti naučiť láske k prírode a medzi sebou (mama Sonia)
  • Pred spaním hráme na gitare a spievame na dobrú noc, polievame kvietky, pečieme koláčiky, varíme bryndzové halušky, čítame zaujímavé knihy (tato L.)
  • Spoločné rodinné výlety do prírody a kamkoľvek, podporujeme vzťah detí k iným deťom – kamarátom aj k zvieratkám, učíme ich tolerancii, láske, rešpektu, porozumeniu. Snažíme sa doviesť dievčatá na takú cestu, aby ich sen mať psíka mohol byť reálny a splnený :), aby sa oň vedeli postarať, aj sami o seba. Nech sú jedna pre druhú oporou, aj pre iných, ktorí to potrebujú 🙂 (mama Janka)
  • Toleranciu, lásku a porozumenie aj slušnosť (tato Milan)

Tričkom Pestuj odmeňujeme maminu Evu a Lenku, ktoré sa zúčastnili akcie Midsommar a Festival nápadov v OD IKEA.


Ak vás zaujímajú rady a inšpirácie na ďalšie témy, prečítajte si vyhodnotenia aj k ďalším otázkam pod tagom „Vaše a naše inšpirácie“.

Adriána Krotká, psychologička v Centre Návrat Prešov
Ivana Bizoňová, PR & Fundraising

Článok je súčasťou projektu s IKEA „Aby rodina bola domov pre deti“, v rámci ktorého podporila včasné a komplexné služby rodinám v ohrození.

NAV IKEA logo 01n
arrow-right
Infolinka

nielen o adopcii